İftarda ve Sahurda Neler Yenmemeli? - Ramazan | Kardeş Eli Derneği
BLOG
Blog

İftarda ve Sahurda Neler Yenmemeli?

26.04.2021

İftarda ve sahurda neler yemeli? sorusunun cevabı herkesin mâlumudur. Özetlemek gerekirse; bol sıvı tüketmek, sebze-meyve, kuru baklagil, tahıl ve protein ağırlıklı beslenmek gerekir. Öte yandan, iftar ve sahur menülerinde nelerin olmaması gerektiği dikkat edilecek bir başka konudur. Çünkü sağlıklı besinlerle beraber zararlı şeyleri de tüketirsek, onların faydalarından yeterince istifâde edemeyiz.

 

Sağlıksız gıdâlar yararlı yiyeceklerin besin değerine gölge düşürür. Kâfi miktarda vitamin, mineral, lif ve protein almamızı engeller. Yüksek yağ ve karbonhidrat içeriğine sahip olan ürünler ihtiyacımızdan fazla kalori almamıza yol açarak istenmeyen kilolara zemin hazırlar. İşte bu yüzden, iftarda ve sahurda neler yenmemeli diye de sorgulamalıyız.

 

Kısaca özetlemek gerekirse sahur ve iftar sofralarında kızartmalara, işlenmiş, hazır ürünlere; çok şekerli, yağlı, tuzlu, baharatlı, acılı gıdâlara yer vermek önerilmez.

 

İftarda ve Sahurda Tüketilmemesi Gerekenler

 

Aşağıdaki listede bulunan şeyler sağlıklı bir sahur ve iftar için tavsiye edilmez. Ancak tüketilecekse hiç değilse çok az, seyrek aralıklarla tüketilmelidir.

 

  1. Sakatat, pastırma, sucuk, sosis, salam
  2. Cips, çikolata, kek vb. abur-cuburlar
  3. Hamburger, pizza, sosisli gibi fast-food ürünleri
  4. Kızartılmış, kavrulmuş yiyecekler, unlu mâmuller
  5. Kahve, kola, çay (Sahur vakti uykuyu kaçırabilir. Bitki çayı tüketirken aşırıya kaçmak da zararlıdır.)
  6. Hamurlu, şerbetli tatlılar (Şöbiyet, tulumba tatlısı, lokma tatlısı vb.)
  7. Tuz, yağ oranı yüksek besinler (Bunlar metabolizmayı yavaşlatır. Kilo alımını beraberinde getirir. Üstelik aşırı tuz, vücutta ödem yapar.)
  8. İftarda ve sahurda uzak durulması gereken besinler bunlarla sınırlı değildir. Margarin, trans yağ, fruktoz şurubu, yapay tatlandırıcı, glikoz şurubu gibi katkı maddeleri içeren şeylerden de kaçınılmalıdır.
  9. Beyaz pirinç, beyaz ekmek, makarna
  10. Çiğ veya az pişmiş, yıkanmamış besinler
  11. Soslu yiyecekler
  12. Fazla miktarda pide
  13. Sahurda susatan yiyecekler tüketmemeli veya bunları yedikten sonra bolca su içmelidir.
  14. Konserve ürünler, salamura, turşu, hazır gıdalar, baharatlar, tuzlu zeytin, salçalı ve ağır yemekler, pilav ve makarna, kurutulmuş etler, çekirdek, tuzlu peynir, çiğ börek, pişi, poğaça, patates kızartması, gözleme bunlardandır.

 

Sahurda ve İftarda Yapılmaması Gerekenler

 

  1. Sahur yaptıktan sonra hemen uyumamalıdır. 1-2 saat beklenmesi daha iyidir. Aksi takdirde kilo almamız daha kolay olabilir.
  2. İftar ve sahurda bol su tüketmeyi ihmal etmemelidir. Yeterince su içmemek sağlığımızı olumsuz etkileyecek, orucu rahat tutmamızı da önleyecektir.
  3. Her şeyi aynı anda yemeye çalışmamalıdır. Faydalı besinleri dengeli tüketmeli, abartılı davranmamalıdır. Örneğin 4 farklı sebze yemeğini aynı öğünde yemek; sırf bol protein almak için tavuk, et ve balığı beraber tüketmek tabii ki yanlış olacaktır.
  4. Her şeyden kendimizi mahrum etmek, sahur ve iftar sofrasından aç kalkmak da doğru değildir. Vücudumuza ihtiyacı olan besin öğelerini ve enerjiyi vermemiz; fakat bunu, zararlı gıdâlarla değil sağlıklı yiyeceklerle yapmamız gerekir.
  5. Ramazan boyu ara öğün yapmayı unutmamalıdır. İftar ile sahur arasındaki zamanda kuru yemiş, yoğurt, süt, meyve gibi şeyler atıştırılabilir. Hiç ara öğün yapmamak metabolizma hızını olumsuz etkiler.
  6. Yemekleri iyice çiğnemeden hızlı bir şekilde yemek de hatalıdır. Bu, sindirim sistemini yoracaktır.
  7. İftar yemeğinden hemen sonra meyveye veya tatlıya geçilmemelidir. Birkaç saat beklemek daha iyidir. Çünkü yemeğin ardından tatlı ya da meyve yemek daha çabuk kilo almaya sebebiyet verir.
  8. Yemekten 1-2 saat sonra hafif bir yürüyüşe çıkmak faydalı olacaktır.
Paylaş
SON BLOG YAZILARI
  • Zilhicce Ayı Nedir?
    Zilhicce ayı, İslam takviminin son ayıdır ve hemen hemen tüm İslam âleminde büyük öneme sahiptir. Bu özel ay, dini anlamına ek olarak, aynı zamanda İslam tarihinde çeşitli önemli olayların da gerçekleştiği bir dönemi temsil eder.
  • Zekat Nedir ve Ne Kadar Verilir?
    Zekat, İslam dinine göre zenginlik ölçüsüne göre kabul edilen bir miktarda mala sahip olan herkesin Allah rızası için ihtiyaç sahiplerine verilmesi gereken belli bir miktarı ifade eder. Zekat, mal sahibi kişilere yılda bir kez verilir ve bu miktara "nisap" denir.
  • Yemin Keffâreti Nasıl Yerine Getirilir?
    Yemin keffareti, bir kimsenin yeminini bozması durumunda ödemesi gereken bir tür cezai ödemedir. İslam hukukuna göre, yemin keffareti ne şekilde olursa olsun yemini bozan kişinin ödemeleri gerekir. Bu ödemenin yolu ise on fakire birer fitre miktarı para vermek veya on yoksulu doyurmak veya on ayrı günde birer fitre miktarı para vermek on yoksulu doyurmaktır.
  • Teravih Namazı Nasıl Kılınır? Kaç Rekattır
    Ramazan ayı, İslam alemi için kutsal bir dönemdir. Bu ayda oruç tutmanın yanı sıra, teravih namazı da büyük bir önem taşır. Teravih namazı, nafile namazlardan biri olup, ramazan ayında cemaatle kılınması sünnettir ve bu şekilde kılınması makbuldür.
  • Safer Ayı Nedir?
    Müslümanlar için önemli ve mübarek sayılan aylardan biri olan Safer ayı, İslam takviminde ikinci ay olarak bilinmektedir. Halk arasında uğursuz olarak bilinse de, böyle birşeyin mümkün olmadığı hadislerde belirtilmektedir. Peki Safer ayı nedir ve neden halk arasında uğursuz olarak bilinir?