Oruç Tutarken Metabolizmanın Yavaşlaması Nasıl Önlenir? - Ramazan | Kardeş Eli Derneği
BLOG
Blog

Oruç Tutarken Metabolizmanın Yavaşlaması Nasıl Önlenir?

03.05.2021

Oruç Tutarken Metabolizmanın Yavaşlaması Nasıl Önlenir?

 

Ramazan’da metabolizma nasıl hızlandırılır? sorusunun cevabını bilmek sağlığımız için büyük önem arz etmektedir. Oruç tutarken uzun süre aç kaldığımız için metabolizmamız yavaşlayacaktır. Bu da vücudumuzu kilo alımına müsait bir hâle getirir. Bundan dolayı sağlıklı beslenmeye her zamankinden daha fazla özen göstermemiz gerekir.

 

Metabolizmayı Hızlandırmak İçin Sahurda Nasıl Beslenmelidir?

 

  • Sahur yapmayı ihmal etmemelidir. Yoksa günün erken saatlerinde acıkmak kaçınılmaz olacaktır.
  • Sofrada sağlıklı karbonhidrat , sağlıklı yağ, lif ve protein içeren besinlere yer verilmelidir.
  • Mümkün olduğu kadar az tuz ve yağ tüketilmelidir.
  • Zeytinyağlı sebze yemekleri ve kahvaltılıklar sahur için en sağlıklı alternatiflerdendir.
  • Sahurda yumurta tüketmek uzun süre tok kalmayı sağlar. Anne sütünden sonra en kaliteli protein içeren gıdâ yumurtadır. Ayrıca metabolizmanın hızlanmasına da büyük katkısı vardır.
  • Oruç tutarken metabolizmayı hızlandırma amacıyla sahurda tam buğday ekmeği tercih edilmelidir. Beyaz ekmek metabolizmanın yavaşlamasına sebebiyet verir. Oysa tam buğday ekmeği yüksek lif oranıyla metabolizmanın daha aktif çalışmasında ve bağırsakların düzene girmesinde rol oynar.
  • Süt ve süt ürünleri de protein bakımından zengindir. Öte yandan bunlar kalsiyum içerdikleri için yağ yakımını hızlandırır ve metabolizmayı destekler.
  • Taze sebzeler ve salata da tam anlamıyla bir lif deposudur. Bunların da metabolizmayı olumlu yönde etkileyeceği şüphesizdir. Bağırsakları düzenleyen bu besinler daha hızlı bir metabolizmaya sahip olmamız için önemlidir. Çünkü bağırsaklar vücudun ikinci beyni olarak nitelendirilir. Bağırsakların hızlı çalışması, metabolizma hızının da yükseleceği anlamına gelir.
  • Oruç tutarken metabolizma hızlandırma için bol su tüketmek şarttır. Günlük su ihtiyacımız 2-2,5 litreden yani 10-12 su bardağından az olmamalıdır. Bu yüzden özellikle sahurda bol bol su içmeyi ihmal etmemelidir. Bitki çayları, kahve, çay gibi içecekler su yerine geçmez. Tam aksine bunlar vücudun su kaybetmesine yol açar ve ödem oluşumunu beraberinde getirir. Bundan dolayı hem sahurda hem de iftardan sonra sahura kadar su tüketmeyi unutmamalıdır. Ayrıca salatalık ve karpuz gibi su oranı yüksek yiyeceklere de Ramazan beslenme programında yer verilmelidir. Çok su içemeyenler tarçın ve meyve gibi lezzetlerle suyun daha aromatik bir tada sahip olmasını sağlayabilir ve böyle rahatça tüketebilirler.

 

 

Metabolizma Hızlandıran Sahur Menüsü

 

  • 2 dilim çavdarlı ekmek ya da tam buğday ekmeği yahut tam buğdaydan yapılmış 2 avuç içi büyüklüğünde pide
  • Yeşillik, domates, salatalık
  • 10 adet badem, 3 adet tam ceviz, 10 adet çiğ fındık (Bunlardan herhangi biri olabilir.)
  • 3 yemek kaşığı lor peyniri ya da 30 gram az tuzlu peynir
  • 2 yumurta

 

Metabolizmayı Hızlandırmak İçin İftarda Nasıl Beslenmelidir?

 

Ramazan’da metabolizma hızlandırma yolları sadece sahur programını değil iftar sofrasını da ilgilendirmektedir. Bu kapsamda dikkat edilmesi gerekenler şunlardır:

 

  • Orucu hurma veya çorba gibi hafif bir şeyle açmalıdır.
  • Hemen ana yemeğe geçmemeli, önce 10-20 dakika dinlenmelidir.
  • Ana yemekte kızartma, hamur işi veya çok yağlı-tuzlu gıdâlar yemekten uzak durmalıdır.
  • Izgarada pişirilmiş tavuk veya köfte, etli sebze yemekleri ve zeytinyağlı sebze yemeği iftar için en doğru tercihlerdendir.
  • Ana yemeklere muhakkak salata ile eşlik edilmelidir. Salata, fazla yemek yemeye engel olur ve barındırdığı yoğun lif sayesinde bağırsakları harekete geçirir. Bu da metabolizma hızına yansır.
  • Porsiyonlar küçük tutulmalıdır.
  • İftar yemeğinin ardından 1,5 saat sonra yürüyüşe çıkmalıdır. Böyle yapmak midenin rahatlamasına ve metabolizmanın hızlanmasına yardım eder. Yürüyüşten yarım saat veya 1 saat evvel yeşil çay ya da şekersiz Türk kahvesi tüketilirse yapılan yürüyüş metabolizma üzerinde daha etkili olacaktır.
  • Tatlı seçimi hamur tatlıları veya şerbetli tatlılardan yana değil sütlü, hafif tatlılardan yana olmalıdır. Bunun için diyet tatlı tariflerinden faydalanılabilir. Tatlı tüketimi yemeğin hemen peşinden değil, iftardan birkaç saat sonra olmalıdır.
  • Ramazan ayında metabolizma hızlandırma için size destek olacak bir başka şey maden suyudur. İçerisine limon sıkılarak tüketilmesi tavsiye edilir. Maden suyu yapısındaki vitaminlerle ve minerallerle metabolizmanızın sağlıklı çalışmasında pay sahibi olacaktır.
  • Günlük yeşil çay tüketimi 2 fincanla sınırlı olmalıdır. Yeşil çay da metabolizma hızlandıran şeyler arasındadır.
  • Bir avuç pidenin kalori bakımından bir dilim ekmek ile aynı olduğu unutulmamalıdır. Porsiyon ayarlaması bu doğrultuda yapılmalıdır.
  • Aşırı miktarda meyve tüketilmemelidir. Zira meyveler de belli oranda şeker ihtiva eder ve gereğinden fazla tüketilmesi metabolizmaya negatif etkide bulunur.
  • İftar yemekleri haşlama, fırınlama, buğulama, ızgara gibi yöntemlerle hazırlanmalıdır. Hazır yemeklerden kaçınılmalı, evde uygun koşullar altında ve az yağlı olarak pişirilen yemeklerle beslenilmelidir.

 

Metabolizma Hızlandıran İftar Menüsü

 

  • Oruç suyla veya zeytinle açılır.
  • 1 kâse çorba içilir.
  • Susuz 6-7 kaşık sebze yemeği ve yanında az yağlı bol salata tüketilir.
  • Hindi, ızgara tavuk, et veya balık yenir. (2-3 köfte büyüklüğünü geçmemelidir.)
  • 1 kâse yoğurt ya da cacık da iftar menüsünde yer almalıdır.
  • Pide miktarı avuç içi büyüklüğüyle sınırlandırılmalıdır.
  • İftardan birkaç saat sonra dondurma, sütlü hafif bir tatlı, ceviz, fındık, kurutulmuş veya taze meyve, diyet bisküvi, yulaf ezmesi ya da bitki çayı tüketilir.

 

Ramazan’da Metabolizma Hızlandırmak İçin Öneriler

 

Oruç tutarken metabolizma nasıl hızlandırılır? diye merak edenlere diğer tavsiyelerimiz şu şekildedir:

 

  • Gün boyunca hareketsiz kalınmamalıdır. Ağır egzersizler yapılması gerekmez fakat ev içinde bile olsa spor yapılabilir. Açlık hissi ile devamlı istirahat hâlinde olursak metabolizma yavaşlar. Plates, ev işleri ve düşük tempolu yürüyüşler gibi pek çok aktivite ile bunun önüne geçilebilir.
  • Pirinç pilavı, makarna, beyaz ekmek gibi besinlere alternatif olarak kepekli makarna, kepekli ekmek, bulgur pilavı ve buna benzer şeyler tüketilmelidir. Böylece kan şekeriniz âniden yükselmeyecek, vücudunuz enerji alacak ve bunların posa içeriği metabolizma hızınızı artıracaktır.
  • İftar ve sahur arasında ara öğün yapmalıdır. Metabolizmanın hızlanması için azar azar ve sık aralıklarla yemek gerekir. Bu da öğün aralarında sağlıklı atıştırmalıklar tüketmekle olur. Yoğurt, süt ve, meyve ve kuruyemiş Ramazan’da ara öğün için son derece isabetli tercihler olacaktır.
  • Yemekler hızlı yenmemeli; iyice çiğnenerek yavaş yavaş tüketilmelidir.
  • Kurubaklagiller de beslenme listesinde mutlaka yer almalıdır.
  • Kızartılmış, tütsülenmiş veya kavrulmuş besinlerden mümkün olduğunca uzak durulmalıdır.
  • Ramazan’da uyku düzeninin sarsılmamasına dikkat edilmelidir. Kaliteli uyku uyuyamayanlarda metabolizma yavaşlaması görülür ve obezite riski artar.

 

Metabolizma Hızlandıran Yiyecekler

 

Ramazan’da metabolizma hızlandırma yolları aşağıdaki besinleri dengeli ve yeterli bir şekilde tüketmekten geçer:

 

Acı biber

Yoğurt

Yumurta

Avokado

Süt ve süt ürünleri

Hindistan cevizi yağı

Tam tahıllı ürünler

Yeşil sebzeler

Taze meyveler (Özellikle turunçgiller, armut ve elma)

Çorba

Brokoli

Yeşil çay/şekersiz kahve

Baharatlar

Omega-3 kaynakları (Ceviz, balık, keten tohumu vb.)

Paylaş
SON BLOG YAZILARI
  • Zilhicce Ayı Nedir?
    Zilhicce ayı, İslam takviminin son ayıdır ve hemen hemen tüm İslam âleminde büyük öneme sahiptir. Bu özel ay, dini anlamına ek olarak, aynı zamanda İslam tarihinde çeşitli önemli olayların da gerçekleştiği bir dönemi temsil eder.
  • Zekat Nedir ve Ne Kadar Verilir?
    Zekat, İslam dinine göre zenginlik ölçüsüne göre kabul edilen bir miktarda mala sahip olan herkesin Allah rızası için ihtiyaç sahiplerine verilmesi gereken belli bir miktarı ifade eder. Zekat, mal sahibi kişilere yılda bir kez verilir ve bu miktara "nisap" denir.
  • Yemin Keffâreti Nasıl Yerine Getirilir?
    Yemin keffareti, bir kimsenin yeminini bozması durumunda ödemesi gereken bir tür cezai ödemedir. İslam hukukuna göre, yemin keffareti ne şekilde olursa olsun yemini bozan kişinin ödemeleri gerekir. Bu ödemenin yolu ise on fakire birer fitre miktarı para vermek veya on yoksulu doyurmak veya on ayrı günde birer fitre miktarı para vermek on yoksulu doyurmaktır.
  • Teravih Namazı Nasıl Kılınır? Kaç Rekattır
    Ramazan ayı, İslam alemi için kutsal bir dönemdir. Bu ayda oruç tutmanın yanı sıra, teravih namazı da büyük bir önem taşır. Teravih namazı, nafile namazlardan biri olup, ramazan ayında cemaatle kılınması sünnettir ve bu şekilde kılınması makbuldür.
  • Safer Ayı Nedir?
    Müslümanlar için önemli ve mübarek sayılan aylardan biri olan Safer ayı, İslam takviminde ikinci ay olarak bilinmektedir. Halk arasında uğursuz olarak bilinse de, böyle birşeyin mümkün olmadığı hadislerde belirtilmektedir. Peki Safer ayı nedir ve neden halk arasında uğursuz olarak bilinir?